Cum ar fi dacă ați putea oferi o simplă probă de urină, decât să suferiți o procedură chirurgicală dureroasă pentru a afla dacă cancerul dvs. a răspuns la tratament? Poate părea prea frumos să fie adevărat, dar cercetătorii de la Universitatea Pavol Jozef Šafárik din Košice, Slovacia, au identificat molecule fluorescente în urină, care ar putea permite pacienților cu melanom malign să facă exact asta.

Urmărirea evoluției cancerului este importantă, deoarece permite medicilor să vadă dacă pacientul răspunde la tratament. În prezent, pacienții cu melanom malign necesită biopsii invazive pentru a diagnostica și urmări evoluția cancerului lor. Folosind această nouă abordare, medicii ar putea solicita pacienților să furnizeze o probă de urină în schimb, iar apoi moleculele fluorescente din eșantion ar putea dezvălui usor evoluția rapidă a bolii.

Articolul „Biomarkerii fluorescenți ai melanomului malign detectabil în urină”, a fost publicat în jurnalul cu acces deschis al lui De Gruyter, Open Chemistry. Descrie un grup de molecule fluorescente – ușor de detectat în urină – care se corelează cu progresia melanomului, creând noi posibilități de monitorizare a bolii.

Această tehnică este extrem de necesară, deoarece melanomul malign este deosebit de dificil de tratat și monitorizat. Acest cancer de piele este extrem de agresiv și se răspândește frecvent la alte organe din corp, astfel încât monitorizarea progresiei sale este foarte importantă. Cu toate acestea, tehnicile actuale presupun ca pacienții să fie supuși unei intervenții chirurgicale invazive pentru a preleva probele de țesut, iar apoi tehnicienii de laborator trebuie să efectueze o analiză costisitoare a acestor probe și consumatoare de timp. Din păcate, pacienții pot întarzia diagnosticul și efectuarea tratamentul în timp util, deoarece se tem de aceste proceduri invazive.

Aceste probleme au determinat-o pe dr. Ivana Špaková și colegii să caute o alternativă. S-au concentrat pe moleculele fluorescente specifice pe care celulele canceroase le produc în timpul proceselor metabolice implicate în creșterea și progresia lor și care ajung în urină.

Cercetătorii au analizat probele de urină de la pacienți cu melanom malign și controale sănătoase folosind spectroscopie fluorescentă, o metodă de detecție simplă și ieftină, pentru a vedea dacă există diferențe de niveluri ale markerilor fluorescenți. De asemenea, au efectuat analize genetice pentru aceiași pacienți pentru a examina genele implicate în progresia melanomului.

Cercetătorii au analizat probele de urină de la pacienți cu melanom malign și de la persoane sănătoase folosind spectroscopie fluorescentă, o metodă de detecție simplă și ieftină, pentru a vedea dacă există diferențe de niveluri ale markerilor fluorescenți. De asemenea, au efectuat analize genetice la aceaiasi pacienți pentru a examina genele implicate în progresia melanomului.

Probele de urină de la pacienții cu melanom malign conțineau niveluri diferite de markeri fluorescenți legați de metabolism în comparație cu cei de la persoanele sănătoase. În mod surprinzător, nivelurile moleculelor fluorescente din urină s-au corelat cu stadiul melanomului și cu expresia genelor care sunt legate de progresia melanomului, ceea ce sugerează că moleculele au potențial semnificativ ca biomarkeri.

„Rezultatele noastre arată că putem folosi cu succes urina, un material biologic simplu și neinvaziv colectat, pentru a determina evoluția și răspunsul la tratament al melanomului malign”, a spus Špaková. „Rezultatele evidențiază potențialul„ metaboliților deșeurilor ”în monitorizarea bolilor. Această metodă este o tehnică ușor de utilizat, care ar putea fi realizată folosind echipamente de laborator standard.”

Material preluat integral si tradus de pe  www.technologynetworks.com