Numeroase companii care dezvoltă biopsii lichide pentru a încerca să depisteze cancerul, au încercat să caute, prin analize de sânge, mutații și modificări epigenetice din ADN-ul uman datorate celulelor tumorale.

Acum, noile cercetări ridică posibilitatea ca biopsiile lichide să poată fi utilizate pentru a detecta cancerul într-un cu totul alt mod: prin vânarea de bacterii și viruși eliberați de tumori în fluxul sanguine din ADN. Este o ipoteză care, dacă este validată în urma mai multor studii, ar putea crea o clasă complet nouă de diagnostic pentru cancer.

Într-un studiu publicat în revista Nature, o echipă condusă de cercetători de la Universitatea San Diego din California, a dezvăluit că au dezvoltat modele de aparate, aflate cum în stadiu incipient de testare, care ar putea identifica și distinge diferitele tipuri de cancere bazate pe semnături microbiene din sânge.

Autorul principal al studiului, Rob Knight cercetător al microbiomilor, a numit cercetarea „unul dintre cele mai semnificative lucruri care vor ieși din laboratorul nostru”.

Rob Night, împreună cu doi dintre coautorii studiului au fondat un start-up numit Micronoma, pentru a încerca să comercializeze acest test de detectare a cancerului, alfat încă în stadiul de cercetare.

Geoffrey Oxnard, oncolog la Institutul de Cancer Dana-Farber, Boston, a lăudat noul studiu pentru că a pus în aplicare o idee fascinantă și relativ subestimată.

Oxnard este unul dintre investigatorii principali a unui studio, sponsorizat de compania de biopsie lichidă GRAIL, care încearcă să mapeze semnalele de cancer genomic în sângele persoanelor cu și fără cancer. GRAIL, este una dintre companiile ce dezvoltată biopsii lichide interesate de ADN-ul uman. Pentru testul

său de cancer, Geoffrey Oxnard, s-a folosit metoda de metilare a AND-ului, astfel s-a produs o schimbare epigenetică pe întregul genom.

Pentru a dezvolta noua lor metodă, Knight și colegii săi au început să examineze secvențial datele de la peste 18.000 de probe tumorale care acoperă 33 de tipuri diferite de cancer, datele au fost luate de la The Cancer Genome Atlas, un mare depozit întreținut de Institutele Naționale de Sănătate.

Echipa s-a concentrat pe citirile mapate către microbi, care sunt de obicei aruncați de cercetătorii interesați de ADN-ul uman și au folosit datele pentru a antrena modelele de învățare a aparatelor în a distinge diferitele tipuri de cancer.

S-a început testarea prin colectarea de probe de sânge de la 59 de pacienți cu cancer de prostată, 25 de pacienți cu cancer pulmonar, 16 pacienți cu melanom și 69 de voluntari sănătoși care nu au avut cancer sau HIV.

Aceștia au identificat corect 86% dintre persoanele care au avut cancer pulmonar și 100% dintre persoanele care nu aveau cancer pulmonar. Și au făcut o distincție corectă între cazurile de cancer de prostată și cancerul pulmonar.

“Aceste rezultate vin cu avertismente. Ca în cazul oricărui experiment de învățare automata, în acest context există riscul ca datele de instruire să fie puțin modelate”, a spus Curtis Huttenhower, cercetător la Școala de Sănătate Publică CHAN, Harvard T.H., care studiază rolul microbiomului în sănătate și alte boli. (Laboratorul lui Huttenhower a colaborat cu laboratorul lui Knight la mai multe proiecte).

Noul studiu se bazează pe un corp emergent de cercetări care arată că tumorile nu sunt medii sterile, ci servesc mai degrabă ca habitate pentru bacterii și viruși. Nu este clar de unde provin microbii, poate din gura sau intestine, sau un alt loc dar, odată ajunși la tumoră, trăiesc și cresc acolo și își secretă ADN-ul în fluxul sanguin.

Nu este clar ce rol joacă acești microbi în creșterea cancerului.

În timp ce noul studiu este până în prezent cea mai ambițioasă și mai amplă lucrare de acest gen, nu este primul care demonstrează principiul că semnăturile microbiene din sânge pot fi folosite pentru a detecta cancerul.

Într-un studiu din 2017 publicat în New England Journal of Medicine, o echipă de cercetători din Hong Kong a raportat că au dezvoltat o metodă de sondare a sângelui pentru ADN-ul virusului Epstein-Barr. Ideea era să analizeze un tip de cancer de cap și de gât cunoscut sub numele de carcinom nazofaringian, care este predominant în sud-estul Asiei și a fost legat de EBV.

Material preluat si tradus de pe www.statnews.com.