Prevenirea cancerului colorectal începe cu efectuarea unei colonoscopii o data la 10 ani (sau mai des, in funcție de riscurile la care ești supus), dar nu trebuie sa se oprească aici. Poți să faci mult mai multe pentru a reduce riscul de a face această boală, care reprezintă cea de-a treia cea ma frecventă formă de cancer atât la femei, cât și la bărbați. Iată câțiva pași ușori de prevenire a cancerului pe care îi poți include în viața de zi cu zi.

Înlocuiește cel puțin o masă de carne în fiecare săptămână

„Carnea roșie și cea procesată au fost factorul din dietă cel mai des legat de cancerul colorectal“ declara Dr. Andrew Chan, conferențiar universitar la Departamentul de Medicină al Facultății de Medicină Harvard și gastroenterolog la Spitalul General din Massachusetts.

Pericolul poate apărea din modul în care gătim carnea roșie – prepararea la grătar sau prăjirea în tigaie la temperaturi foarte mari elibereaza substanțe chimice ce contribuie la apariția cancerului. Vinovatul in cazul cărnii procesate de tipul salamului, șuncii și hot dog-ului sunt conservanții – nitrați și sulfiți. Acești aditivi pot ei inșiși cauza cancer sau pot alimenta bacteriile intestinale care contribuie la dezvoltarea cancerului colorectal, afirma Dr. Chan.

Deși nu există niciun normativ strict care să ne spună cât de mult ar trebui să limităm consumul de carne roșie pentru a preveni cancerul, mai puțin este întotdeauna mai bine. Încearcă să schimbi cel puțin o porție de carne rosie pe săptămână cu o proteină mai sănătoasă – ca de exemplu tofu sau pește.

Limiteaza carnea roșie și manâncă mai multe legume verzi pentru a preveni cancerul colorectal.

Introdu exercițiile fizice în rutina zilnică

Exercițiile fizice reprezintă una dintre metodele cel mai bine cercetate pentru reducerea riscului de cancer de colon. Studiile au descoperit în mod constant că adulții care sunt mai activi iși reduc riscul cu 30% – 40% comparativ cu cei sedentari.

Daca nu poți face toate cele 30 de minute de exerciții o data, fă-le treptat. O plimbare în ritm rapid de 10 minute dimineața, câteva genuflexiuni și ridicări de brațe cu greutăți în timp ce te uiți la TV și câteva urcări și coborâri pe scări ar trebui să completeze norma zilnică.

Înlocuiește alimentele cu unele sănătoase

Daca mănânci o dieta sănătoasă vei putea preveni obezitatea și îti vei menține talia în limitele recomandate (87,5 cm sau mai puțin pentru femei), iar ambele vor ajuta la prevenirea cancerului de colon. O modalitate ușoară de a reduce numărul zilnic de calorii și de a subția talia este să înlocuiești ceea ce mănânci. În loc să cumperi pâine albă, cumpără pâine din cereale integrale 100%. Schimbî cartofii prăjiți cu spanac, broccoli sau mazăre. Fibrele din legumele verzi și cerealele integrale iți pot oferi o protecție moderata împotriva cancerului de colon.

Ia mai mult calciu si vitamina D

Studiile au sugerat că persoanele care iau zilnic mai mult calciu si vitamina D prezintă un risc mai mic de cancer colorectal. Cantitățile minime recomandate de studii sunt de 700 miligrame pe zi de calciu si suficientă vitamina D pentru a atinge un nivel al vitaminei D în sange de 30 nanograme pe mililitru (ng/ml).

Deși poți obține vitamina D din dietă și suplimente, cea mai bună sursă este din expunerea pielii la razele soarelui. Câtă vitamina D ai nevoie din dietă depinde de expunerea la soare și de culoarea pielii. Pentru a avea un aport mai mare de calciu și vitamina D poți adăuga surse de alimente de tipul lactatelor cu conținut redus de grăsime, somon, tofu și suc de portocale îmbogățit. Discută cu medicul tău dacă merită să adaugi un supliment în funcție de aportul de calciu și vitamina D din dieta ta și de riscul de cancer colorectal.

Elimină un obicei nociv

Legătura dintre fumat și cancerul de colon este puternică, în special la femeile fumătoare. Un studiu a estimat că femeile care fumează sunt supuse unui risc cu 19% mai mare de a dezvolta acest cancer decât cele nefumătoare. Pentru idei privind modalitățile de a te lăsa de fumat și de a-ți crește șansele de succes, vorbește cu medicul tău.

Ia în calcul o aspirină pe zi

O aspirină pe zi poate combate inflamația, care este un factor de risc pentru numeroase forme de cancer și blochează efectele enzimelor implicate în dezvoltarea cancerului. “Este prea devreme să recomandăm ca toate femeile să ia o aspirină pe zi în scopul prevenirii cancerului”, afirmă Dr. Chan. Dar femeile care iau deja o aspirină pe zi, în doză redusă, pentru a preveni afecțiunile cardiace, ar putea avea un beneficiu suplimentar, iar aspirina ar merita sa fie adaugată de către femeile care au un risc foarte mare de a dezvolta cancer de colon.

Programează testele de screening pentru cancerul de colon

Una dintre cele mai bune modalități de a preveni cancerul colorectal este de a identifica și îndepărta polipii înainte de a deveni canceroși. Fă-ți o colonoscopie o dată la 10 ani (până la 75 de ani) daca ești supus unui risc mediu de boala; mai des, dacă ai un istoric familial puternic, boală intestinală inflamatorie sau alți factori de risc. Colonoscopia este o metodă de detectare considerată standardul de aur. Dar dacă nu poți tolera pregătirea sau procedura, sigmoidoscopia flexibilă și testele pentru hemoragii oculte în materiile fecale reprezintă alte opțiuni.